Thursday, March 15, 2012

Prolog : Mencari Redha Illahi: CATATAN 5 MINIT YASMIN MOMEN-3.20 PM...( KHAMIS ), DI ........( PRAKTIKUM STUDENT )

Masih jelas kata-katanya dulu,

“Izinkan aku bermain dengan mimpiku,

Selagi realiti tidak menganggu fantasiku.”

Tergamam aku seketika di situ, bagaimana hendak memberi reaksi?

Sekadar senyum? Atau perlukah menangis? ,agh....hipokrit semua itu!,maka bibir ini hanya mampu tersenyum dan pada mata itu aku sinarkan kepercayaan ku buat nya-dia lah kaum Adam,bakal pemimpin syurga duniawinya, dialah jua antara lelaki yang menabur benih buat generasi yang mendatang....tertarik aku pada lakaran penulisan itu katanya manusia hidup melalui benih anak Adam "Ajbuz Zanbi" yang berada di hujung tulang belakang mereka. Dari situlah lakaran kehidupan bermula.... dan mungkinkah kerana kemodenan dan penjajahan metaliti maka segalanya berubah, dari suci menjadi kotor, dari putih berubh warnanya. Hakikatnya manusia itu memang degil, dijadikan asalnya bergitu lantas diubahnya begini. Salah siapakah di situ?

Fajar menyinsing lagi, dunia menjelma lagi, Alhamdulillah kami masih hidup, masih diizinkan bertumpang di bumiNya yang fana dan hari baru bermula maka itu ku pasti dosa besar kembali tercipta. Beratnya mulut ini untuk bersuara pada golongan itu apatah lagi mengherat mereka kembali ke pangkal jalan. Oh tidak aku terlupa! , liang lahad katanya berbeza, perhintungan juga individu mana ada team work! Maka itu tak salahkan kalau membutakan mata..sekadar memandang, tidak pula menegur. Ya Allah beratnya dugaan ini, hakikatnya aku juga hampir terlupa satu masa nanti bila diizinkan Tuhan dia yang pergi dulu sebelum ku, aku lah antara mereka yang akan berada di kolam mandian itu memandikan dan menyucikan jenazah itu. Cuci segala kotora duniawi tapi apakah aku yakin dosanya di duniawi turut mengalir bersama air itu. MasyaAllah....



Kini Doaku Cuma satu,

“ Ya Tuhan Kembalikan dia pada Ku....,kembalikan dia pada asal jadianya.. Supaya dia sedar, betapa indahnya ciptaan Tuhan, Jika itu yang terbaik maka kau laksanakan perintah itu, Andai itu mampu meyedarkanya akan normaliti kehidupan sebenar.... Maka aku pasrah menerimanya,...Tapi masih mahukah Kau...memberi peluang kepada sebahagian dari kaum Adam itu dan golongan mereka. Bukakan kembali pintu hati mereka terutama dirinya ...supaya dia dapat melihat siapa dirinya yang sebenar .

Ya aku takut pada dosa dan balasanya- kisah Sa’dum katanya, aku pernah bacakanya pada segelintir mereka, malah pernah aku pesankan pada mereka....BACAKAN KISAH INI< INGATI KISAH INI, SEBATIKAN KISAH INI....SUPAYA JALANMu AKAN LURUS- SuPAYA HIDUPMU SENTIAASA SEDAR BERTAPA INDAHNYA DUNIA INI JIKA KITA TIDAK LARI DARI NORMANYA-KLIMAKS HIDUP ADALAH CINTA ABADI CINTA PADA ILLAHI BUKAN DUNIAWI. Aku pasti mereka Mengetahui akan dosa dan balasanya- bagiku, hakikatnya sekadar mengetahui perkara yang betul tidak memadai dan bermakna jika tidak melakukan perkara yang betul.dan persoalan yang tidak mampu aku jawab hingga kinii ...Adakah manusia itu sedar? Kata Imam Al- Ghazali- yang besar itu nafsu, yang berat itu amanah , yang indah itu solat, dan yang dekat itu kematian..





kenyataanya- ikhlaslah menjadi dri sendiri agar hidup penuh kedamaian..x susah pun mencari damai di hati..selagi ikhlas n menerima dri seadanya..insyaAllah DIA memberkati hidupmu- sudah trcipta Hawa itu wanita dan Adam itu lelaki....tdak perlu menjadi yang sebaliknya...jangan jadi seperti hikayat Duyung semata-mata mahu mnjadi manusia dia sanggup menjadi buih....akhirnya hilang di lautan dalam





Aku tahu perjalanan akhir menuju abadi adalah kematian, di padang Masyar segalanya terhitung.....masih ingat lagi Riwayat Abu Na'im kita di dunia ini hanyalah tetamu , maka jadikanlah masjid sebagai rumahmu agar hatimu menjadi lunak . dan perbanyakkanlah tafakur dan menagis...dan janganlah kamu berselisih mengikut hawa nafsu...... tambahnya- manusia hanya mampu membuat bangunan sedangkan tak mungkin mereka diami dan mengumpul kekayaan yang tidak akan mereka makan dan mereka berangan-angan kepada perkara yang tidak mungkin dicapai......sedari aku terlebih dahulu sebelum aku sedarkan mereka supaya aku tak sekadar ber ‘ omong’ kosong..hanya pandai mencipta ayat tidak pula mampu memberi contoh - -





Yasmin momen- tika ini aku di ...-pelajar praktikum di sini tiada idea untuk menulis report ,teringat kisah satu malam -saat melihat golongan itu membuatkan aku sedar bertapa mereka dahagakan ketenangan..kasihani mereka ...tersasar dari jalan yang Satu....masyaAllah....- sedang menghabiskan saki baki penulisan ( Kembalikan dia Padaku)

No comments:

Post a Comment